My Top Tips

Det känns som att det är det här man läser i alla bloggar nu när hösten närmar sig och skolan/jobbet drar igång igen. Nio av tio gånger så är det exakt samma tips man läser på alla bloggar också, så här kommer en tionde gång med säkerligen exakt samma sak!
 
Hur kommer igång med träningen? Hur håller man motivationen uppe och hur får man resultat?
 
~ Gör upp ett träningsschema - alltså vilka muskelgrupper du ska köra, vilka övningar, ungefär hur många reps och set osv. Att veta vad du ska göra på gymmet gör så att du slipper virra runt och bara köra lite halvdant.
 
~ Skapa en spellista och ta med egen musik - jag måste ha min egen musik för att komma in i min egen värld där jag ger allt. Jag brukar till och med använda musiken som intervaller när jag löptränar.
 
~ Lär känna ditt gym - be om en gyminstruktion så att du får lära känna alla maskiner, eller ta en dag då du själv går dit och bara testar på det mesta. Förslagsvis en dag och tid då det är folktomt på gymmet. Det här går lite ihop med första punkten, ju mindre du behöver yra runt desto bättre.
 
~ Investera i snygga träningskläder - ytligt kanske vissa tycker, men jag blir grymt mycket mer taggad om jag känner mig snygg på gymmet, alltså med matchande träningskläder, skor och kanske en flaska i en fin färg. Smink är inte ett måste för mig då jag knappt använder det, men känner du dig bekvämare med lite mascara - kör på det då. 
 
~ Börja med det som känns roligt - så att du får in vanan. Är marklyft något du drömmer om, men verkligen det värsta du vet, börja då med någonting annat och gå på marklyften när du kommit in i träningen mera. Det kan ta ett tag men i början handlar det lite om bekvämligheten så att du faktiskt vill gå tillbaka.
 
~ Gå till gymmet ombytt - bara sitt och tagga till ett tag. För mig finns det inget värre än att behöva byta om på gymmet, det drar liksom ut på det hela. Bättre att bara kunna gå upp och köra direkt.
 
~ Sätt upp realistiska mål - allt handlar inte nödvändigtvis om utseendet, utan också om hur mycket du orkar. Några av mina mål innan årets slut är att kunna göra 5 chins och stå på huvudet helt utan stöd. Jag vill dock också ha ett litet 6-pack. Att öka i vikt på olika övningar eller att klara fler armhävningar på raken är ändock roligare för mig än att få ett 6-pack.
 
~ Fota dig och ta mått - trots det jag nämnde ovan så är det kul att se resultat också. Vågen är inte alltid så pålitlig, fota dig så kan du se hur hållningen blir bättre, att magen kanske putar mindre eller att axlarna blivit bredare. Eftersom muskler väger mer än fett så kan du ha gått upp i vikt men minskat dina mått - så plocka fram måttbandet.
 
~ Våga fråga om råd - det syns ofta vilka som kan gymmet utantill och vilka som kan sin sak. Majoriteten av folket på gymmet blir oftast glada och känner sig duktiga när folk frågar, snarare är irriterade. Dessutom så behöver du inte oroa dig för att gör fel.
 
 
 

Kommentera här: